سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
آدمى در جهان نشانه است و تیرهاى مرگ بدو روانه ، و غنیمتى است در میان و مصیبتها بر او پیشدستى کنان . و با هر نوشیدنى ، ناى گرفتنى است و با هر لقمه‏اى طعام در گلو ماندنى ، و بنده به نعمتى نرسد تا از نعمتى بریده نشود ، و به پیشباز روزى از زندگى خود نرود تا روزى از آنچه او راست سپرى نشود . پس ما یاران مرگیم و جانهامان نشانه مردن ، پس چسان امیدوار باشیم جاودانه به سر بردن ؟ و این شب و روز بنایى را بالا نبردند جز که در ویران کردن آن بتاختند و در پراکندند آنچه فراهم ساختند . [نهج البلاغه]
 
امروز: یکشنبه 103 آذر 4

مقدمه: شیطان اسم جنس است.شامل نخستین شیطان و همه شیطانها می شود.ولی ابلیس اسم خاص است و اشاره به همان شیطانی است که اغواگر آدم شد.او طبق صریح آیات قرآن از جنس فرشتگان نبود بلکه در صف آنها قرار داشت.او از طایفه جن بودکه مخلوق مادی است و در سوره کهف،آیه 50می خوانیم :فسجدوا الا ابلیس کان من الجن، (همگی سجده کردند مگر ابلیس که از طایفه جن است).
با ذکر این مقدمه می گوییم،انگیزه ابلیس در این مخالفت کبر و غرور و تعصب خاصی بودکه به او چیره شد.او چنین می پنداشت که از آدم برتر است و نمی بایست دستور سجده به آدم بر او داده شودبلکه او باید مسجود باشد و آدم بر او سجده کند.
و علت کفر او نیز همین بود که فرمان حکیمانه پروردگار را نادرست شمرد،نه تنها عملا عصیان کرد از نظر اعتقادی نیز معترض بود و بدین ترتیب خود بینی و خود خواهی محصول یک عمر عبادت و ایمان او را به باد داد و آتش به خرمن هستی او افکند.
برکرانه ها:سید محمد رضا طباطبایی نسب


 نوشته شده توسط محسن فرتوت در شنبه 88/11/3 و ساعت 6:7 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 26525
جستجو در صفحه

خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو